Psychology for change

Psychology for change

وبلاگ تخصصی روانشناسی با تمرکز بر سلامت روان و اختلالات کلینیکی
Psychology for change

Psychology for change

وبلاگ تخصصی روانشناسی با تمرکز بر سلامت روان و اختلالات کلینیکی

ازدواج فامیلی (ازدواج پرخطر)


    قبلاً در مورد ازدواجهای فامیلی و عواقب این ازدواجها، از بعضی منابع موضوعاتی را مطالعه کرده بودم که بعداً، اثرات آنرا در بعضی افراد عملاً مشاهده نمودم و تا جایی این موضوع برایم جالب به نظر رسید؛ زیرا متوجه شدم حتی کسانی که نسبت به این موضوع اِشراف دارند هم با کمال بی توجهی از آن می گذرند و نتایج آنرا به تقدیر، سرنوشت یا امتحان الهی ربط می دهند، بر اساس حس کنجکاوی ومطالعه ی جدی این موضوع  و بعد از کسب یک سلسله اطلاعات دریافتم  که؛ چگونه می شود با یک موضوع قابل پیشگیری  باید یک عمر را در عذاب زنده گی کنیم؟ و یا فرزندانی داشته باشیم که در تمام عمر حمایت پذیر و وابسته به ما باشند و یک عمر با این کار بسوزیم و بسازیم، با وصف اینکه در فرهنگ نامتمدن ما که وجود فرزند معلول را نشانه ی عذاب خداوند می دانند همواره احساس پوچی و کمبود نماییم؟. ما دراین دنیا به عنوان موجودات برگزیده خلق شده ایم تا قوانین و اسرار طبیعت را کشف نموده و مطابق به آنچه که برای ما در کتاب آفرینش درنظرگرفته شده است عمل کنیم نه بر اساس میراث  به جا مانده از قرون و اعصار گذشته، زنده گی اکثریت ما اکنون بر مبنای یک تعقل گرایی کامل و مبتنی بر واقعیت ها نیست بلکه اکثراً روی محورهای ارزش سازی پدیده های بی ارزش و توهمات می چرخد، که بر اساس همین طرز زنده گی روز به روز به جای داشتن یک زنده گی آرام، باحداقل دردسر و با ارزش، زنده گی های ما رنگ بی هویتی و سرخورده گی را گرفته است.

    درکتاب های مشاوره خانواده و ازدواج؛ از ازدواج فامیلی به عنوان (ازدواج پر خطر) یاد شده است، ودر اکثرکشورهای مترقی این نوع ازدواجها برای جلوگیری از به وجود آمدن یک نسل معیوب ممنوع می باشد، این مطلب هم از نظر علمی و هم از نظر دینی مورد بررسی قرار گرفته ولازم است درازدواجها به عنوان مهم ترین معیار در نظر گرفته شود زیرا ازدواج؛ آغاز یک زنده گی جدید، تشکل نسل جدید و جامعه ی جدید می باشد، پیامبر ما حضرت محمد(ص) فرموده اند: با بستگان نزدیک خود ازدواج نکنید که این کار فرزندان ضعیف را به دنبال خواهد داشت.  و از نظر علمی نیز نظر به دلایل ذیل این ازدواجها باعث بروز مشکلات زیادی می شود.

دلیل اول

    یکی از معیارهای از دواج اصالت خانواده گی است واین مورد با تحقیق در باره ی طرف مقابل صورت می گیرد که در ازدواجهای فامیلی این تحقیق صورت نمی پذیرد. اکثر این ازدواجها بر اساس این منطق صورت می گیرد که (من خانواده خاله، ماما یا کاکای خودرا و همچنان پسر یا دختر طرف مقابل را به خوبی می شناسم و نیازی به تحقیق ندارم). نظر به این گفته ما می دانیم که انسانها در تعامل با افراد دیگر مخصوصاً خودگی ها، خود انگاره ای آرمانی می سازند و خودرا بصورت ایده آل نشان می دهند، این موضوع را می توان در ارزیابی رفتارهای خود درمقابل دیگران به وضوح مشاهده کرد. با درک این موضوع هیچ تضمینی بر این وجود ندارد که شما از شخصیت طرف مقابل کاملاً آگاهی داشته باشید ولو یکی ازبستگان نزدیک تان باشد. پس این نوع ازدواج دارای یک محدوده ی خطا در این زمینه می باشد.


دلیل دوم:

چرا ازدواج فامیلی پر خطر است؟

دریک ازدواج غیر فامیلی که دختر و پسر هیچ نسبتی با هم ندارند درصورت سالم بودن پسر و دختر و سلامتی کامل خانواده های هردوطرف میزان تهدید برای اینکه طفل ناسالم به دنیا بیاید 3.5 فیصد است، درحالیکه دریک ازدواج فامیلی و ازدواج با فامیل درجه دوم (دختر یا پسر؛ عمه، کاکا، ماما یا خاله) درصورت سالم بودن پسر و دختر و خانواده های هر دو درصورتیکه هیچ کدام دچار بیماری خاصی نباشند. احتمال این که فرزند با اختلال به دنیا بیاید 20 فیصد است یعنی 5.5 برابر ازدواج غیر فامیلی، البته با فرض سلامتی هر دوطرف، درصورت عدم سلامتی این فیصدی بالا می رود. این 20 فیصد یعنی اینکه حد اقل اگر این ها 5 طفل داشته باشند از بین این 5 طفل یکی حتماً دچار اختلال خواهد بود که معلوم نیست این فرزند اول باشد یا فرزندان بعدی تا پنجم. این آمار حداقل ممکن است. موارد ذیل بصورت مستند به طور نمونه از ازدواجهای فامیلی ثبت گردیده است.

1. در یک از دواج فامیلی 3 فرزند هر 3 نابینا به دنیا آمده.

2. دو فرزندهردو ناشنوا.

3. چهار فرزند به دنیا آمده که یکی بعد ازدیگری مرده اند.

4. فرزندان تا 21 سالگی سالم بعد از آن بیماری پیداکرده میمیرند.

5. فرزندان دچار بیماری های خونی مانند هیموفیلی (عدم انعقاد خون) اند.

6. فرزندان اختلالات ذهنی_ دماغی دارند.

نکته: هرمورد یک استثنایی هم دارد امکان دارد شما کسی را سراغ داشته باشید که ازدواج فامیلی کرده و تمام فرزندان شان سالم اند واین نهایت لطف خداوند به آن خانواده است، اکثریت آمارها چنین چیزی را تایید نمی کند وباید بگوییم این موضوع تا جایی به شناخت فرد از اختلالات نیز مربوط می شود، شاید فرزند به دنیا بیاید که واقعا هیچ نقص بیولوژیکی نداشته باشد اما در یادگیری مشکل داشته باشد، مهارتهای ارتباطی ضعیف از خود نشان دهد و... که برای شما به دلیل عدم آگاهی مشهود نباشد.

اگر حلقه ازدواج فامیلی دورتر شود، یعنی ازدواج با فامیل درجه چهارم ( ازدواج نواسه خاله با نواسه ماما) صورت گیرد، دراین صورت احتمال وجود اختلال 5 درصد است.

اگرکسی به این عقیده باشدکه قبل از ازدواج فامیلی می خواهیم آزمایش ژنتیکی انجام می دهیم باید بگوییم که حدود 8000 بیماری ژنتیکی وجود دارد که تا اکنون کشف شده اما امکان تشخیص حداقل 100 بیماری هم در امکانات دست داشته ی فعلی ما وجود ندارد. بعد از چک و ارزیابی 100 بیماری وسالم بودن از این نظر به شما شاید گفته شود مانعی برای ازدواج تان نیست، در صورتیکه 7900 بیماری دیگر تشخیص داده نشده و شما ازابتلابه این امراض مصوون نخواهید بود.

شایع ترین اختلالات که در ازدواجهای فامیلی مشاهده می گردد عبارت اند از:

سندرم داون (عقب ماندگی ذهنی شدید)، کند ذهنی، امراض قلبی – عروقی، بیماری های خونی، بیماری های هورمونی، نابینایی و ناشنوایی.

شما که نمی خواهید فرزندتان یکی از این ها باشد؟!