Psychology for change

Psychology for change

وبلاگ تخصصی روانشناسی با تمرکز بر سلامت روان و اختلالات کلینیکی
Psychology for change

Psychology for change

وبلاگ تخصصی روانشناسی با تمرکز بر سلامت روان و اختلالات کلینیکی

توصیف شخصیت افراد از طریق شبکه های اجتماعی

توصیف شخصیت افراد از طریق شبکه های اجتماعی

    یکی از تعاریف شخصیت برحسب نقابی است که به چهره می زنیم، ظاهر علنی که به افراد پیرامون خود نشان می دهیم. خیلی ازما به طور فزاینده ای ظاهر دیگری را، نه شخصا، بلکه ازطریق انترنت در وب سایت ها ی شبکه ی اجتماعی نظیر فسبوک آشکار می سازیم. درنتیجه تعریف دیگری از شخصیت ما می تواند این باشد که (چگونه دیگران مارا بصورت آنلاین در نظر می گیرند).

    اما آیا آنها مارا بصورتی که واقعا هستیم در نظر می گیرند یا اینکه خود انگاره ی آرمانی می سازیم که دوست داریم آنرا آنلاین به دیگران نشان دهیم؟ آیا وانمود می کنیم کسی هستیم که واقعا نیستیم یا شخصیت خودرا بصورت دقیق انتقال می دهیم؟ تحقیقات نشان می دهد که اغلب افراد در مورد ظاهر آنلاین خود صادق هستند. تحقیقات انجام شده در ایالات متحده و آلمان معلوم کرده اند که سایت های شبکه اجتماعی،‌تصاویر یا برداشت های دقیقی را از نیمرخ شخصیتی که ما ارایه می دهیم، ‌انتقال می دهند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که توصیفات شخصیت که آنلاین ارایه می شوند حداقل به اندازه ی توصیفاتی که در تعامل های رو در رو انتقال داده می شوند، دقیق هستند (بک و همکاران، 2010). درتحقیق دیگری معلوم شد که خوانندگان بلاگ ها توانستند بطور دقیق، درمورد شخصیت افرادی که مطالب را پست کرده بودند، بدون اینکه هرگز آنهارا دیده باشند،‌ قضاوت کنند (لی و چینگل، 2010).

    البته همانگونه که می دانید، ما همیشه درنحوه ای که خودرا شخصا توصیف می کنیم، صادق نیستیم،‌ مخصوصا هنگامی که افراد تازه ای را ملاقات می کنیم که می خواهیم آنهارا  تحت تاثیر قرار دهیم، مثل زمانیکه بافردی قرار ملاقات می گذاریم یا می خواهیم با یک صاحب کار مصاحبه کنیم،‌ مابه افرادی که مدتی است آنهارا می شناسیم، ازبودن با آنها احساس امنیت می کنیم، وتهدیدی برای ما ندارند، کمتر تظاهر می کنیم.

    شاید تفاوت عمده در رابطه با سایت های شبکه اجتماعی این باشد که تعداد بینندگان بیشتر از زندگی روزمره ی ماست،‌ وپیامدهای بالقوه ی بیشتری برای شغل و آینده ی ما وجود دارد.

     پژوهشگران نشان داده اند که سایت های شبکه اجتماعی آنلاین مانند فسبوک می توانند شخصیت مارا شکل داده و آنرا منعکس کنند. درتحقیق که توسط (لام وپنگ درسال 2010) بالای نوجوانان چینی 13 تا 18 ساله صورت گرفت نشان داد، آنهایی که وقت زیادی را صرف استفاده از انترنت کرده اند در مقایسه با آنهای که وقت خیلی کمی را صرف آن کرده اند میزان اضطراب و افسرده گی قابل ملاحظه ای داشته اند. تحقیق دیگری معلوم کرد که سطح بالای استفاده از انترنت می تواند سلامت روانشناختی و کیفیت روابط با دوستان و همسران رمانتیک را کاهش دهد (بلیس، کریگ،‌ پیلر و کونولی 2008؛ هانگ، 2010)

    بررسی آنلاین دانشجویان امریکایی نشان داد آنهای که از طریق تیلفون زمانی را صرف صحبت کردن باوالدین خود می کردند، در مقایسه با دانشجویانی که از طریق سایت های شبکه های اجتماعی باوالدین خود تماس می گرفتند، روابط شخصی و حمایت کننده ای رضایت بخش تری داشتند. به علاوه، دانشجویانی که از طریق سایت های شبکه اجتماعی با والدین خود ارتباط برقرار می کردند، از تنهایی،‌ اضطراب و تعارض بیشتر در روابط خود با والدین شان خبر دادند( جنتزلر، اوبرهاوزر، وسترمن، ونادورف، 2011).

    سایت های شبکه اجتماعی علاوه بر تاثیر گذاشتن برشخصیت ما، آنرا منعکس نیز می کند. بررسی نوجوانان در سنگاپور معلوم کرد انهای که برونگراتر و خودشیفته تر بودند( که خود پنداره کاذب و غیر واقعی داشتند) خیلی بیشتر از نوجوانان که در این ویژگی های شخصیت نمره ی بالایی نگرفته بودند،‌ از فسبوک استفاده می کردند. درضمن هرچه نوجوانان خود شیفته تر بودند، به احتمال بیشتری وضعیت (status) فسبوک خودرا به دفعات بیشتری به روز می کردند. (اونگ و همکاران 2011).

    تحقیقات دیگری حکایت دارند افرادی که از سایت های شبکه زیاد استفاده می کنند درمقایسه با کسانی که کمتر استفاده می کنند برونگراتر اند، نسبت به تجربیات جدید پذیراتر اند ،‌عزت نفس پایین دارند، کمتر وظیفه شناس هستند ودر آزمون های ثبات هیجانی نمره پایین تری می گیرند. (کوری،‌ هینسلی و دزونگیا، 2010: مهدیزاده 2010).

    بررسی دانشجویان 18 تا 25 ساله معلوم کرد اکثر عکس های شخصی که آنها پست کرده بودند،‌وانمودی بودند نه صادقانه وافراد دیگر را نشان نمی دادند. آنها مراقب بودند عکس های مناسبی را برای صفحات اجتماعی خود انتخاب کنند که مشروبخواری،‌ مصرف دارویی و... را نشان ندهند (هولنباف، 2011).

    این موارد مجموعه تحقیقاتی است که در مورد رابطه شخصیت با شبکه های اجتماعی انجام شده است، چون انسانها در اکثر موارد از قوانین طبیعی یکسان پیروی می کنند بناء در تمام جوامع و فرهنگ با تغییرات کم قابل تطبیق است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.